Salah siapa? Sufiah atau masyarakat?

0 Comments »

Masih belum terlambat untuk penulis membincangkan tajuk ini, sememangnya penulis ingin menunggu reaksi orang ramai berikutan isu Sufiah yang menjual tubuhnya untuk menyara kehidupan. Ramai yang menyalahkan beliau dan mengeji perbuatannya, sememangnya perbuatan beliau adalah terkeluar dari landasan agama. Namun, adakah mereka pernah tertanya2 apakah sebab mengapa beliau jadi begitu. Inilah cara pemikiran orang Melayu, suka mempersalahkan seseorang terburu2 tanpa usul periksa dan kerana Sufiah pernah dinobatkan kanak2 terpintar dalam matematik suatu ketika dulu, lagilah masyarakat mencaci2 beliau. Tak abis2 dengan cacian, sesetengah pemimpin mula melepaskan tangan tentang isu ini kerana sufiah telah menolak seruan untuk kembali ke jalan yang benar.

Apa yang menghairankan, terdapat pelajar2 tajaan kerajaaan mahupun NGO yang belajar di luar negara turut melakukan perbuatan2 tidak bermoral ini tetapi tidak pula dihangatkan. Yang membezakan sufiah dan mereka adalah sufiah pernah menjadi tumpuan kerana berjaya memasuki Universiti Oxford pada umur 13 tahun. Malah pada ketika itu, kerajaan sanggup membayar perbelanjaan pendidikan sufiah walaupun ayah sufiah pada masa itu terlibat dengan kegiatan penipuan. Oleh kerana ibu kepada sufiah adalah orang Melayu dan Islam, maka sufiah telah dijadikan idol kepada umat Islam pada masa itu. Tetapi lihatlah apa yang telah terjadi sekarang. Salah siapa?

Bagi penulis, kanak2 seumur 13 tahun tidak layak untuk memasuki mana2 universiti mahupun universiti tempatan. Pintar tidak semestinya berkelayakan, maksud penulis dari segi persediaan mental. Pelajar malaysia sendiri rata2 dikalangan mereka mengalami culture shock apabila memasuki alam siswazah yang ketika itu berumur sekurang2nya berumur 18 tahun untuk diploma. Tidak kira diploma ke, ijazah ke, master ke, lihatlah sendiri keadaan siswazah negara. Ada sesetengah daripada mereka masih tidak matang, tidak mampu membezakan baik buruk, tidak dapat menahan diri daripada terjebak daripada kegiatan2 tidak bermoral. Itu adalah situasi kepada seseorang yang sudah berumur 18 tahun dan ke atas. Berbanding dengan sufiah pada umur 13 tahun, penulis tidak dapat bayangkan bagaimana masyarakat ketika itu menggalakkan seorang kanak2 berumur 13tahun memasuki alam universiti. Masyarakat yang dimaksudkan oleh penulis adalah kerajaan, akhbar, media massa, orang ramai dan lain2. Lihatlah kesudahan kanak2 malang ini pada hari ini, sudahlah ditimpa malang dicaci2 pula oleh masyarakat yang pernah memuji2nya 11 tahun dahulu.

Dimana silapnya? Penulis sendiri tertanya2 adakah masyarakat terus mengambil tahu kehidupan sufiah selepas beliau memasuki universiti terkemuka tersebut. Selepas 11 tahun, barulah masyarakat digemparkan dengan berita malang tersebut. Tetapi sepanjang 11 tahun yang lalu, adakah mereka menjalankan tanggungjawab mereka ataupun bersikap lepas tangan. Sama2lah fikirkan dimana silapnya, bukannya terus mempersalahkannya.

Gambar sufiah bersama ayah dan kakaknya.

Gambar ibu bapa sufiah.


4/18/2008 05:20:00 PM

0 Responses to "Salah siapa? Sufiah atau masyarakat?"

Post a Comment