Panggilan Nama Binatang Kepada Manusia?

19 Comments »
Tiba2x ada satu topik yang ingin penulis sampaikan. Sebenarnya sudah lama penulis terlintas untuk membincangkan topik ini selepas membaca salah satu bahagian di dalam buku mastika. Kenyataannya adalah seperti begini, setiap kali perlawanan bola sepak diadakan mesti ada isu pergaduhan sedangkan setiap pasukan bola sepak diberi nama gelaran binatang(skuad gajah putih, harimau malaya, singa utara dan etc). Begitu la ayatnya, penulis sendiri pon ingat2 lupa.

Malah dalam kehidupan seharian, sesetengah daripada kita turut menggelarkan rakan2nya dengan nama binatang. Contoh faizal lembu, din katak, ali buaya, aminah badak air dan etc. Nama2 binatang juga digunakan untuk menyumpah seranah orang lain(babi,cipan,tenuk dan etc). Dan secara lazimnya, nama binatang memang digunakan untuk menyumpah seranah, dan bukan dalam bahasa kita sahaja, malah bahasa asing( bull shit, pig head dan etc). Tak perlulah penulis bagi contoh lebih2 sedangkan rakan2 pon sudah tahu dan boleh berfikir dengan sendiri.

Apakah perasaan orang yang dipanggil sebegitu rupa? Nama yang diberi oleh kedua-dua ibu bapa yang begitu cantik ditambah pula dengan panggilan binatang. Sebagai contoh "Nur" yang bererti cahaya dalam bahaya arab, ditambah dengan kambing, maka jadilah nur kambing @ cahaya kambing. Kalau la ibu bapa dengar, apa perasaan mereka apabila anak2 mereka dipanggil sebegitu rupa. Buat pengetahun rakan2, penulis bukannya ingin menyatakan ketidakpuashatian ataupun meluah perasaan. Sekadar memberitahu kepada rakan2 bahawa wajarkah kita memanggil rakan2 kita yang lain dengan panggilan binatang? Adakah rakan2 bahagia apabila diri rakan2 dipanggil dengan nama binatang juga? Jika ya, eloklah rakan2 letak terus nama kepada nama anak di dalam surat beranak ditambah dengan nama binatang. (***** beruang bin *****). Sudah terang lagi bersuluh, tidak perlu memberi gelaran kepada orang lain sedangkan nama dia dah memang macam itu.

Penulis cuba membuka fikiran rakan2 yang mana sebelum ini rakan2 mungkin tidak terlintas di fikiran pon apa yang penulis katakan ini. Malah penulis sendiri kesal apabila penulis pernah juga memanggil rakan2 penulis seperti yang dinyatakan.

Sekiranya rakan2 tidak dapat terima apa yang penulis sampaikan, sila la comment. Dan jika bersetuju, ubahlah amalan kita dengan tidak memanggil nama rakan2 kita dengan nama binatang.

You can see my smile, but you cannot see my feeling inside the smile. I can accept what people called me, but that is not my name. You can say I'm fat, ugly, hairy, but I'm not animal. You are my friends, but don't make you loosing me.
3/22/2008 12:40:00 AM

19 Responses to "Panggilan Nama Binatang Kepada Manusia?"

Sabrina Says :
March 22, 2008 at 11:55 AM

this post is good. sarcastic but in a good way. it's like saying the nastiest thing in the nicest way. it shows that there's a little fire in you but u cover it by writing something like this so calmly.. =)

ReDoNe Says :
March 23, 2008 at 12:44 AM

thx 4 da comment.. ko mcm amat mengenali dan memahami aku kan.. ^^ anyway thx again..

Anonymous Says :
March 23, 2008 at 6:17 AM

yer.. betul cakap summer aku setuju seratus satu persen dengan pendapat dia tuh... ehh.. kejap.. adakah ini juga bermaksud yang aku juga macam memahami dan mengenali hang? eeewwww!!!neither way, u r my only number wan!

yux Says :
March 23, 2008 at 1:28 PM

Bgus2..Aku 100% setuju ngn ko,Mohd redhuan bin tahir..

dewihati Says :
March 23, 2008 at 2:27 PM

wan.... kalo aku dh wt silap... swey.. aku sowg jek ke yg jht cm gtuh?? aish.... swey sgt2

Anonymous Says :
March 24, 2008 at 9:04 AM

hmmm... after read this post I try remember did I say your name plus an unpleasant name.. far as I remember Im not but Im not certain bout that... just to apologize if I do hehe...

ReDoNe Says :
March 24, 2008 at 12:10 PM

lolz.. xde sape pn bersalah la.. ^^ sbb niat aku hanya nk mengubah cara pemikiran je.. waaah.. zul ade blog lain..

ReDoNe Says :
March 24, 2008 at 12:18 PM

lg 1, xyah la panggil sampai name pnuh.. yux sengal~ keh3x..

Anonymous Says :
March 24, 2008 at 1:34 PM

haha...xpe lar nme pnuh pon...kn yuX kn? hehe...wan leh jd duta roti canai pasni...

ReDoNe Says :
March 24, 2008 at 1:41 PM

nape aku? -_- keh3x.. ok gak.. ^^

yux Says :
March 24, 2008 at 3:09 PM This comment has been removed by a blog administrator.
yux Says :
March 24, 2008 at 3:09 PM

Mohd Redhuan bin Tahir.. DUTA ROTI CANAI...?????

yux Says :
March 24, 2008 at 3:10 PM

trpost due lak..hehe jgn mare Mohd Redhuan bin Tahir

ReDoNe Says :
March 24, 2008 at 8:21 PM

nganjing nmpk.. @_@

Pjoyz Zul Says :
March 24, 2008 at 8:49 PM

Hahahah... wan marah shuwa panggil dia ayoh bear... wakakkakak

Anonymous Says :
March 25, 2008 at 3:33 PM

Nama-nama berhala, syaitan, neraka atau haiwan tidak boleh digunakan sebagai nama panggilan kerana ia bukan setakat gelaran yang tidak baik tetapi juga tiada nilai adab dan kasih sayang. Malah ia merupakan laknat atau doa keburukan bagi mereka yang dipanggil dengan nama tersebut.Harap maklum tentang hal ini...Jadi kepada penulis... harap bersabar.. kerana sekiranya mereka masih lagi memanggil anda dengan panggilan yang tidak anda senangi dan tergolong dalam jenis-jenis yang telah disebutkan diatas.. maka ketahuilah.. anda tergolong dalam golongan yang dizalimi...

by: biskut

dewihati Says :
March 26, 2008 at 12:15 PM

wan x mara aku sgt la... owg len lagi ngutuk x hape2... kn wan kn? tp entry ne dh mnyedarkn aku tuk tuka banner kt tepi blog aku tu.. aish.. kne tuka blk...

Anonymous Says :
March 29, 2008 at 2:33 AM

Betul2. Gurau tuk eratkan lagi psahabatan bukan tuk inflict pain.

Ps. Cene ngan owang yang gelarkan diri die sendiri. Example, panggil diri sendiri Dewi, tapi owg laen x stuju pong die dewi? Kiki~

dewihati Says :
April 2, 2008 at 12:07 AM

ish... bwu aku sdr ade komen ini... ish.. tolong la panggey aku dewi... kn wan kn? nmpk mcm baek cket.. lagi2 kalo dewi hati... he3

Post a Comment